همانطور که سازمانهای بیشتری به کارخانه‌های نرم‌افزاری تبدیل می‌شوند و محصولات نرم‌افزاری خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند‌، مدیریت پروژه نرم‌افزاری یک عمل ضروری است. در این مقاله‌، ما نحوه مدیریت پروژه نرم‌افزاری را بررسی می‌کنیم. از جمله این بررسی، رویکرد چهار فاز است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا نرم‌افزارهای با کیفیت بالا (در مقیاس و اندازه پروژه) بسازند.

بهترین شیوه مدیریت مراحل در ساخت نرم_افزار

مدیریت پروژه نرم‌افزاری چیست؟

مدیریت پروژه عبارت است از تعریف و دستیابی به اهداف پروژه با توجه به هرگونه محدودیت منابع در طول چرخه عمر یک پروژه که بهینه و مدیریت می‌شود.

در مدیریت پروژه نرم‌افزاری‌، می‌بایست متغیرهایی که در این پروژه‌ها مهم هستند را مدیریت کرد. متغیرهایی مانند:

  • زمان
  • کیفیت
  • هزینه
  • دامنه گسترده‌تر
پروژه نرم‌افزاری از چرخه توسعه نرم‌افزاری (SDLC) پیروی می‌کند که شامل مراحل زیادی از جمع‌آوری الزامات تا توسعه، آزمایش، انتشار محصول و در نهایت پشتیبانی مداوم است. حال‌، اجازه دهید به چهار مرحله بپردازیم.
بهترین شیوه مدیریت مراحل در ساخت نرم_افزار2

فاز 1: آغاز

تعیین محدوده و توجیه یک پروژه

در مرحله اول مدیریت پروژه نرم‌افزاری‌، سازمان‌های فناوری اطلاعات الزامات‌، ویژگی‌های محصول‌، خطرات‌، محدودیت‌ها و محدوده پروژه توسعه را شناسایی می‌کنند. تیم شما طرحی را برای برآوردن بودجه در نظر می‌گیرد که با توجه به موارد فنی و تجاری محصول نهایی شما، تهیه شده است. این طرح، وظایف زیر را تعریف می‌کند:

  • تعریف فرایند نرم‌افزار. تعریف مدل‌های SDLC‌، چارچوب‌ها و نقش تیم‌ها و افرادی که در ارائه محصول با کیفیت بالا نقش دارند.
  • مهندسی الزامات. به معنای مستندسازی مشخصات و لیست کردن الزامات مورد نیاز در مراحل توسعه و عملیات می‌باشد.
  • برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی. از محدوده پروژه برای تعیین بودجه‌، برنامه و منابع مورد نیاز خود استفاده کنید. برای دستیابی به این اهداف‌، نقاط عطفی را ایجاد کنید. با این حال‌، آماده باشید که علیرغم برنامه‌ریزی دقیق‌، بدست آوردن اعداد واقعی امکان‌پذیر نیست و با کمی‌اختلاف و به صورت تقریبی محاسبه می‌شود.

فاز 2: تفصیل

تعریف نیازها

در مرحله دوم مدیریت پروژه نرم‌افزاری‌، طرح پروژه و طراحی معماری را تکمیل و نهایی می‌کنید. سپس‌، هرگونه ریسک را شناسایی کرده و بر اساس آن مدیریت کنید. شما قبلا با چشم‌انداز و الزامات پروژه آشنا شده‌اید؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف پروژه، این بخش را دنبال خواهید کرد.

  • مدیریت ریسک. درک کنید که چگونه می‌توان ریسک را کاهش و مدیریت کرد. یک نوشته تهیه کنید که شامل خطرات احتمالی و دستورالعمل‌های پاسخ به این خطرات باشد.
  • مدل‌سازی و طراحی. مدلهای سیستم، معماری محصول و چارچوب SDLC را تجسم یا شبیه‌سازی کنید. این مدل همه تعاملات بین اجزای سیستم و عوامل خارجی مناسب را در نظر می‌گیرد. برخی از مدل‌های محبوب SDLC شامل DevOps و Agile می‌باشد.
  • اجرای طرح پروژه. وظایف و مسئولیت‌ها را برای تیم‌ها‌، مدیران و کارکنان تعیین کنید. ابزارها و خدمات مورد نیاز را شناسایی کرده و آنها را از طریق یک چارچوب حکمرانی سیستماتیک ارائه دهید.

فاز 3: ساخت و ساز

مدیریت تامین منابع

مرحله سوم مدیریت پروژه نرم‌افزاری مستقیما با فرایند توسعه سروکار دارد. پیشرفت روند توسعه را بر خلاف الزامات تعریف شده و انتظارات کاربران نظارت کنید.

وظایف کلیدی که در این مرحله دنبال می‌شود عبارتند از:

  • طراحی جزئیات. توضیح دهید که چگونه مستندات و طراحی معماری که تهیه کرده‌اید‌، توسعه اجزای محصول‌، نرم‌افزارها و ویژگی‌ها، به آنها کمک می‌کند. الگوهای طراحی را توضیح دهید و آنها را به طور سیستماتیک دنبال کنید.
  • مدیریت کیفیت. فعالیتها و معیارهای کمی‌ و کیفی کیفیت نرم‌افزار را شناسایی کنید. درک کنید که کدام معیارها را می‌توان از طریق فرایند تست نرم‌افزار تجزیه و تحلیل کرد تا کیفیت مطلوب به دست آید.

فاز 4: گذار

انتشار محصول

در مرحله نهایی مدیریت پروژه نرم‌افزاری‌، شما محصول نهایی را بر اساس تمام الزامات فنی و تجاری تهیه می‌کنید. شما مصنوعات لازم را تکمیل می‌کنید و تیم توسعه باید برای تکرار بعدی چرخه توسعه نرم‌افزار آماده شود. شما قبلا از اولین تکرار درس گرفته‌اید. بنابراین برای حمایت مستمر از کاربران خود، همواره محصول را آپدیت نگه دارید.

مدیریت پروژه نرم‌افزاری از موفقیت پشتیبانی می‌کند

هدف از یک پیاده‌سازی مدیریت پروژه نرم‌افزاری ساختار یافته‌، افزودن کار بیشتر نیست. این طرح به شما راهنمایی می‌کند تا در طی انجام یک سری مراحل و وظایف، به درستی جلو بروید. هر چارچوبی باید مطابق توانایی شما در ارائه پروژه‌های با کیفیت مانند زمان و بودجه تهیه شود.

منبع: www.bmc.com

مقاله‌های بیشتر