ITIL یکی از بهترین چارچوب‌ها در سطح جهان است که راهنمایی‌های بی‌نظیری را برای سازمان‌هایی که قصد دارند خدمات خود را به سمت فناوری اطلاعات سوق دهند، ارائه می‌دهد. با این حال، ITIL هیچ دستورالعملی در مورد چگونگی انجام بهتر این پیاده‌سازی ارائه نمی‌دهد. اینجاست که ISO/IEC 20000 وارد می‌شود.

ITIL چیست

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا هر یک از این چارچوب‌ها برای سازمان شما مناسب است یا خیر، نیاز است تفاوت بین ITIL و ISO/IEC 20000 را بدانید که پاسخ این سئوال سبب می‌شود تا متوجه شوید که آیا آنها می‌توانند با هم کار کنند یا خیر.

مبانی ITIL

در سطح جهانی، ITIL رایج‌ترین روش برای مدیریت و ارائه خدمات فناوری اطلاعات است. چارچوب ITIL، محیطی برای بهبود مستمر ایجاد می‌کند. با اجرای بهترین شیوه‌ها، از حداکثر منابع سازمان خود استفاده می‌کنید. این منابع شامل افراد، فرایندها و فناوری آن است که همه به طور یکپارچه با هم کار می‌کنند.

مدیران می‌توانند شیوه‌هایی را که به آسانی در مدل کسب و کارشان اعمال می‌شود با ITIL پیاده‌سازی کنند. در نظر داشته باشید که با اجرای شیوه‌های ITIL، باید از برخی شیوه‌ها که قابل اجرا نیستند چشم پوشی کنید.

افراد درون یک سازمان می‌توانند دانش خود را از شیوه‌های ITIL از طریق تعدادی گواهینامه به حداکثر برسانند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که کل سازمان‌ها نمی‌توانند گواهینامه ITIL دریافت کنند. در عوض آنها می‌توانند از سایر نهادهای نظارتی که استانداردهای تدوین شده و یا مکمل چارچوب ITIL را ارائه می‌دهند، جوایز دریافت کنند. ISO یکی از این سازمان‌ها است.

اصول ISO 20000

به زبان ساده، ISO/IEC 20000، که معمولا به اختصار ISO 20000 نامیده می‌شود، یک استاندارد جهانی با دسترسی بین المللی است. ISO/IEC 20000 که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) ایجاد شده است، بهترین استانداردهای عملکرد مدیریت خدمات را برای سازمان‌هایی که به دنبال راهنمایی‌های جامع‌تر و واضح‌تر هستند، ترسیم می‌کند.

ISO 20000 که در ابتدا در سال 2005 منتشر شد، طی این سالها چندین به‌روزرسانی را شاهد بوده است. جدیدترین نسخه آن در سال 2018 منتشر شد که با نام ISO/IEC 20000: 2018 شناخته می‌شود.

مشابه ITIL، ISO 20000 است که برای پیشبرد منابع فناوری طیف وسیعی از مشاغل در صنایع مختلف در نظر گرفته شده است. پیاده‌سازی ISO 20000 مزایای مهمی‌را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند که برخی از آنها شبیه به چارچوب ITIL است.

از آنجا که ISO 20000 از استانداردهایی تشکیل شده است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ثابت کنند که الزامات خاصی را برآورده می‌کنند، نسخه‌ها به طور مداوم در طول سالها به روز می‌شوند و تغییر می‌کنند تا با چشم‌انداز فناوری در حال پیشرفت همگام شوند.

برخی تفاوتهای عمده در نسخه 2018 در مقایسه با مباحث استاندارد 2011 شامل موارد زیر است:

  • خطرات و فرصت‌ها
  • مدیریت دارایی
  • زمینه سازمان
  • حذف پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB)
  • فرایند گزارش خدمات

برخلاف ITIL، گواهینامه‌های ISO فقط برای سازمان موجود است نه افراد. این امر ارزش‌های مختلفی را ارائه می‌دهد:

بدون فرار مغزها. ایزو 20000 با تأیید کسب و کار خود به جای کارکنان، شهرت و اعتبار شما را افزایش می‌دهد که به حفظ همان کارکنان وابسته نیست. اگر کارمندی شرکت شما را به خاطر یک رقیب ترک می‌کند، دیگر نگران از دست دادن اطلاعات فردی نباشید.

اعتماد مشتری. کسب گواهینامه ISO 20000 به اعتماد مشتری در کسب و کار شما کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا با گروهی از پیمانکاران معتبر رقابت کنید که همگی برای دستیابی به بخشی از مجموعه مشتریان خود رقابت می‌کنند.

ثبات برای مقیاس‌بندی. شاید بهترین راهی که گواهینامه ایزو 20000 به کسب و کار شما می‌دهد این است که پایه‌ای پایدار از سطوح خدمات برتر ارائه دهید که بتوانید با افزودن خدمات و به دست آوردن مشتریان جدید، از آنها استفاده کنید. این یک مدل کاملا مقیاس‌پذیر است که به مشاغل در هر اندازه کمک می‌کند تا حداکثر کارایی را بدست آورند.

آیا ITIL و ISO 20000 می‌توانند با هم کار کنند؟

بیشتر مشاغلی که به دنبال دستیابی به مدیریت برتر خدمات هستند، ابتدا ITIL را اتخاذ می‌کنند. هنگامی‌که یک موضوع خاص در مدیریت و ارائه خدمات مشخص کردند. با استفاده از راهنمای ITIL، می‌توانید مسئله اولیه را اصلاح کنید و احتمالا مسئله دیگری را پیدا خواهید کرد که احتمالا ITIL می‌تواند به شما در حل آن کمک کند.

هنگامی‌ که یک سازمان تمام منابع خود ( شامل افراد، فرایندها و فناوری) را به خوبی مدیریت می‌کند، می‌تواند گواهینامه ISO/IEC 20000 را برای سازمان خود در نظر بگیرد. البته لازم است بدانید که صدور گواهینامه ISO 20000 دقیق و دشوار است؛ حتی برای سازمان‌هایی که از ITIL با موفقیت استفاده می‌کنند. اما شروع با ITIL ایده خوبی را در مورد آنچه ISO 20000 نیاز دارد به شما ارائه می‌دهد.

ITIL & ISO 20000: مدیریت خدمات در بهترین حالت

در نهایت، ITIL و ISO 20000 می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند. با ترکیب هر دوی این استانداردهای طلایی، سازمان شما تنها هدف شما را در دستیابی به شیوه‌های مدیریت خدمات متمرکز بر فناوری اطلاعات، به نفع مشتریان، کارکنان و به طور کلی کسب و کار، پیش می‌برد.

منبع: www.bmc.com

مقاله‌های بیشتر