در ITIL، بخشی از استراتژی مدیریت زیرساخت، بخش IT است که شامل نظارت، تحقیق، تشدید و پاسخ به حوادثی است که در بستر فناوری اطلاعات رخ می‌دهد. مدیریت رویداد شامل مدیریت حوادث است که در عملکرد شرکت و موضوع امنیت اطلاعات مهم است. در ابتدایی‌ترین توصیف، یک رویداد قطعه‌ای از داده است که بینش مهمی ‌را درباره تغییرات وضعیتی که در زیرساخت‌های IT برای یک مدیر ایجاد میکند، ارائه می‌دهد.

مدیریت رویداد it

این داده‌ها چند هدف مهم دارد:

  • به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا با اقدامات لازم رویدادها را شناسایی، تفسیر و پاسخ دهند
  • مدیریت رویداد، وظایف را مشخص می‌کند
  • یک سیستم اطلاع‌رسانی ارائه می‌دهد که از خودکار کردن کارهای مهم، پشتیبانی می‌کند

در این مقاله، ما مدیریت رویداد فناوری اطلاعات را معرفی خواهیم کرد تا ایده بهتری از نیاز سازمان شما را ارائه دهیم.

حوادث یا اتفاقات؟

وقتی صحبت از مدیریت حادثه می‌شود، وظیفه مهم مدیران بخش رویدادها، درک تفاوت بین یک اتفاق و یک حادثه مهم است. رویداد هر تغییر وضعیتی است که در زیرساخت IT رخ دهد. مثلا ورود کاربر جدید، یک تغییر حالت است. هر تعداد اتفاق می‌تواند باعث ثبت یک رویداد شود.

چرخه مدیریت رویداد IT

پس از تعریف انواع رویدادها در زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت شما، خوب است بدانید که چرخه این رویدادها برای مدیریت کردن چگونه است. در بسیاری از موارد، این چرخه شامل فعالیتهای کلیدی زیر است:

1. یک اتفاق رخ داده است: چیزی در زیرساخت‌ها وضعیت خود را تغییر داده است.

2. یک اعلان ایجاد می‌شود: ابزارهای نظارت و موارد پیکربندی، سهم زیادی در ایجاد اعلان رویداد دارند.

3. یک رویداد شناسایی می‌شود: معمولاً یک فرآیندی که به صورت خودکار فعال شده است، توسط سیستم نظارت یا راه حل مدیریت سیستم، شناسایی می‌شود.

4. یک رویداد ثبت شده است: در این مرحله، رویداد در یک گزارش سیستمی، یادداشت می‌شود.

5. یک رویداد فیلتر یا همبسته است: یک سیستم رویداد فیلتراسیون خودکار، به تعیین اینکه آیا رویداد باید نادیده گرفته شود یا تشدید شود، کمک می‌کند. اگر افزایش یابد، از طریق فرایند مرتبط‌سازی آن با نوعی پاسخ مورد نیاز انجام می‌شود.

6. به یک رویداد پاسخ داده می‌شود: پاسخ رویداد ثبت می‌شود و در صورت نیاز به اقدام بعدی، تعیین می‌شود.

7. یک رویداد بسته است: پس از اتمام روند چرخه و ثبت کلیه اقدامات، این رویداد بسته می‌شود.

شما باید انتظار داشته باشید که در ابزارها و منابعی سرمایه‌گذاری کنید که در طول مسیر به خودکار‌سازی این روند کمک می‌کند.

نقش پایگاه مدیریت پیکربندی

برخی از سازمان‌ها این طرز تفکر را دارند که یک پایگاه‌داده مدیریت پیکربندی (CMBD) بی‌استفاده‌ست است و نمی‌تواند با تقاضای امروز فناوری اطلاعات رقابت کند. اما این یک افسانه است. با ظهور اتوماسیون، CMDB برای کمک به کنترل جریان اطلاعات و داده‌ها بیش از هر زمان دیگری مفید واقع شده اند. آنها بسیار مفید هستند؛ به طوری که دپارتمانهای زیرک IT می‌توانند از آنها در چارچوب ITIL برای کمک به مدیریت رویدادها استفاده کنند.

CMDB به کاهش هشدارهای خودکار کمک می‌کند

در صورت بروز حادثه و در نتیجه خرابی سیستم، زیرساخت IT شرکت شما تعدادی هشدار ارسال می‌کند که اعلان‌های مدیریت رویداد شما را تحت فشار قرار می‌دهد. CMDB می‌تواند به مدیران کمک ‌کند تا سر و صدای بخش IT ایجاد شده توسط اعلان را کاهش دهد. مانند سلسله مراتب در مجموعه داده‌ها، دید خاصی را ارائه دهد.

به اولویت‌بندی کمک می‌کنند

با نگاهی بیشتر، مدیران می‌توانند رویدادها را اولویت‌بندی کنند. حتی پس از کاهش سر و صدا، در موارد بسیار زیادی وجود خواهد داشت و انتخاب مکان شروع می‌تواند بدون CMDB یا سیستم دیگری برای اطلاع از روند کار، طاقت فرسا باشد. مشاهده در بینش‌های کلیدی، مانند اینکه چه خدماتی بیشتر تحت تأثیر خاموشی قرار می‌گیرد، می‌تواند کمک به اولویت‌بندی ارائه دهد.

قبل از بروز مشکلات خدمات را پیش‌بینی کنید

داده‌های CMDB به مدیران کمک می‌کند مشکلی را پیش از وقوع پیش‌بینی کرده و از بروز آن جلوگیری کنند. از طریق مکانیک داخلی، CMDB می‌تواند یاد بگیرد که چه نوع مواردی مشکلی ایجاد می‌کند و شما را از قبل در مورد مناطق زیرساخت آگاه می‌کند. استفاده از CMDB همراه با اتوماسیون به عنوان بخشی از استراتژی کلی شما برای مدیریت رویداد ITIL فواید زیادی دارد.

چالش‌های مدیریت رویداد IT

مدیریت رویداد it

تعدادی از چالشها وجود دارد که معمولاً مدیران خدمات هنگام اجرای مدیریت رویدادهای فناوری اطلاعات تجربه می‌کنند. چند چالش معمول عبارتند از:

  • تعداد بالای رویدادها

امروزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمانی برای ادامه رقابت، مشاغل را به چندین سیستم متصل نیاز دارد. همچنین، غیر معمول نیست که یک رکورد داده واحد دارای چندین رکورد مرتبط با آن باشد و روابط متفاوتی بین رکوردها وجود داشته باشد. به همین دلیل، هنگامی‌که سیستمی ‌دچار وقفه می‌شود، معمولاً چندین اعلان را ایجاد می‌کند که سر و صدای زیادی برای مدیریت سیستم‌های IT ایجاد می‌کند. با این حال، در شرایط بحرانی، از نوعی که احتمالاً هشدارهای زیادی را تحریک می‌کند، دیگر فرصتی برای صرف چیدن از طریق سر و صدا برای یافتن آنچه باید اصلاح کنید وجود ندارد. این چالشی است که مدیران خدمات فناوری اطلاعات باید بتوانند از پس آن برآیند، چه با استفاده از CMDB، همانطور که در بالا توضیح داده شد و چه همکاری با دیگر شرکت‌ها.

  • وفاداری به داده‌ها

از بین رفتن همبستگی به داده‌ها، می‌تواند مسائل مهمی از جمله ایجاد اعلان ‌را برای شرکتی که به داده‌ها متکی است، باعث شود. در هر مشاغل سازمانی، تمیز بودن داده‌ها، سرعت، حجم و تنوع مهم است.

  • توصیه می‌شود: مدیریت رویداد را خودکار کنید

پیاده‌سازی مدیریت رویداد IT در ITIL با اتوماسیون در زیرساختهای سازمان، مزایای زیادی دارد. در زیر قصد داریم چندین مورد از مهمترین مربوط به تجارت شما را شرح دهیم.

تصمیم‌گیری پیش‌بینی

با پیشرفت هوش مصنوعی ماشین‌ها و اتوماسیون، شرکت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند در مورد زیرساخت‌های خود براساس توالی پیش‌بینی شده از وقایع و نتایج خودکار تصمیم بگیرند. این امکان برای منابع کمتر و به طور کلی زیرساخت‌های یکپارچه بیشتری فراهم می‌شود.

زمان سریع‌تر برای تصمیم‌گیری

با فیلتر کردن خودکار سر و صدا، ذینفعان و CIO می‌توانند سریعتر و بهتر در مورد زیرساخت‌های شرکت خود، یعنی محل زندگی هر کسب و کار دیجیتال، تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر این، در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که CIO‌ها به مدیریت خودکار رویداد اهمیت می‌دهند:

  • زمان خرابی گران است: با پیشرفت هوش مصنوعی ماشین‌ها و اتوماسیون در مدیریت رویدادهای فناوری اطلاعات، می‌توان از خرابی‌های سنگین جلوگیری کرد.
  • استعداد کمیاب است: کمبود استعداد فناوری اطلاعات وجود دارد و مدیریت رویدادها باعث می‌شود منابع روی مهمترین کارها متمرکز شوند.
  • نوآوری در کسب و کار رقابتی است: در دنیای مشاغل دیجیتال، مهم است که از کیفیت خدمات جلوتر از رقابت باشیم و مدیریت مناسب رویدادها به شرکت‌ها در انجام این کار کمک می‌کند.

برای جلوگیری از خرابی‌های گران قیمت و اطمینان از اینکه کسب و کار شما به همان اندازه رقابت در حال اجراست، مهم است که سرمایه‌گذاری در زمینه مدیریت رویدادها ASAP انجام دهید. همچنین می‌توانید کتاب الکترونیکی بهترین روش‌های مدیریت رویداد ITIL را بارگیری کنید.

 

منبع: www.bmc.com

مقاله‌های بیشتر