بخش مهمی ‌از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM)، قابلیت اطمینان سرویس است. این به این معناست احتمال این که یک سیستم یا محصول به چه میزان می‌تواند عملکرد خود را حفظ کند، اندازه‌گیری می‌کند. خرابی سرویس می‌تواند اثرات آبشاری (پی‌درپی) داشته باشد؛ به طوری که سایر خدمات و فرآیندهای مهم کسب و کار را قطع کند.

در این مقاله، چگونگی ارتباط نقشه‌برداری فناوری اطلاعات با قابلیت اطمینان سرویس را توضیح می‌دهیم و ویژگی‌های کلیدی ابزارهای نقشه‌برداری شبکه را توضیح می‌دهیم که می‌تواند برای متخصصان ITSM مفید باشد.

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات چیست

چگونه قابلیت اطمینان خدمات را اندازه گیری می‌کنید؟

اندازه‌گیری قابلیت اطمینان یک سرویس، مستلزم جمع‌آوری معیارها با استفاده از قابلیت “مشاهده کردن” است. با این حال، در محیط‌های مدرن ابری، اندازه‌گیری قابلیت اطمینان سرویس می‌تواند پیچیده باشد. بسیاری از خدمات مدرن فناوری اطلاعات در کانتینرها یا ماشین‌های مجازی مبتنی بر ابر (VM) مستقر می‌شوند. یک سرویس می‌تواند شامل چندین کانتینر یا ماشین مجازی باشد که در سرورهای مختلف توزیع شده‌اند.

اکثر سازمان‌ها داده‌های زیادی را در مورد خدمات خود جمع‌آوری می‌کنند؛ اما تنها بخش کوچکی برای بهبود تجربه کاربر مفید است. برای گوگل، چهار علامت طلایی می‌تواند به بهبود قابلیت اطمینان سرویس کمک کند:

  • تأخیر: مدت زمان بین ارسال درخواست توسط کاربر و پاسخ از سرویس. تأخیر کمتر بهتر است؛ زیرا نشان‌دهنده پاسخ سریعتر به کاربران است.
  • ترافیک: میزان تقاضایی که یک سرویس انجام می‌دهد. این معمولا در درخواست‌های HTTP در ثانیه، اتصالات در ثانیه یا استفاده از پهنای‌باند اندازه‌گیری می‌شود. همچنین می‌توانید از معیارهای خاص سرویس مانند تراکنش در دقیقه استفاده کنید.
  • خطاها: درصد درخواست‌های ناموفق. معیارهای خرابی به سرویس بستگی دارد، اما معمولا این سرویس با کد خطای HTTP 5XX به درخواست پاسخ می‌دهد.
  • اشباع: مقدار منابعی که یک سرویس از تمام منابع موجود مصرف می‌کند. به یک کانتینر معمولا مقدار محدودی از منابع محاسباتی اختصاص داده می‌شود. یکی از دلایل اشباع بالا، این است که ممکن است سرویس با افزایش محدودیت‌های منابع کانتینر روبه‌رو شده باشد.

نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات چیست؟

فرآیند نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات، ایجاد یک توپولوژی بصری از زیرساخت شبکه شما است. نقشه‌برداری فناوری اطلاعات به شما کمک می‌کند تا طرح فیزیکی و منطقی شبکه را درک کنید؛ به نحوی که برای برنامه‌هایی که به این زیرساخت وابسته هستند، بسیار مهم است. می‌توانید از نقشه‌برداری زیرساخت، برای عیب‌یابی و درک سریع رابطه بین برنامه‌ها و مشکلات سخت‌افزاری استفاده کنید. یک نمودار زیرساخت فناوری اطلاعات می‌تواند حاوی اطلاعاتی در مورد اجزای زیر باشد:

  • سرورها
  • پایگاه‌های داده
  • روترها یا سوئیچ‌ها
  • فایروال یا سایر ابزارهای امنیتی
  • Ipها و portها

چگونه نقشه‌برداری فناوری اطلاعات، قابلیت اطمینان خدمات را بهبود می‌بخشد؟

ترسیم یک نمودار زیرساخت فناوری اطلاعات، می‌تواند ایده‌ای از منابع و روابط بین این اجزا به شما بدهد. این روابط می‌تواند برای مشتریان لوکالی، مشتریان مبتنی بر ابر و سرورهای راه دور را شامل شود.

نمودار شبکه خود را به عنوان نقشه‌ای در نظر بگیرید که اطلاعات جامعی در مورد کل شبکه ارائه می‌دهد. این باید شامل اتصالات پایین دستی و بالادستی، اجزا و وابستگی‌ها باشد. نمودارهای شبکه را می‌توان با هشدارهای دریافتی از سیستم‌های فناوری اطلاعات ترکیب کرد تا زمان حل مشکلات را کاهش دهد یا حداقل ببیند کدام بخش از شبکه باید بررسی شود.

ویژگی‌های کلیدی ابزارهای نقشه برداری شبکه

سازمان‌ها می‌توانند یک ابزار نقشه‌برداری شبکه را به‌عنوان یک برنامه کاربردی مستقل استقرار دهند که به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا فهرست دقیقی از محیط شبکه خود را انجام دهند. بیایید ویژگی‌های اصلی ابزار نقشه‌برداری شبکه را در نظر بگیریم.

  • پویش خودکار شبکه

کشف خودکار شبکه از راه دور محیط را اسکن می‌کند تا اجزای شبکه و دستگاه‌های مرتبط را کشف کند. همچنین از سفارشی‌سازی پشتیبانی می‌کند و به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا نقشه‌ها و نمودارهایی را برای برنامه‌ریزی پیاده‌سازی شبکه ایجاد کنند.

  • نقشه‌های توپولوژی بصری

ابزارهای نقشه‌برداری شبکه باید نقشه‌های دقیقی را ارائه دهند که تمام وابستگی‌ها و همبستگی‌های بین اجزای مختلف شبکه را ترسیم کند.

  • پشتیبانی از اجزای مختلف شبکه

سازمان‌های مدرن شبکه‌هایی را با قطعاتی از ارائه‌دهندگان مختلف نرم‌افزار و سازندگان سخت‌افزار ایجاد می‌کنند. ابزار نگاشت شبکه باید بتواند تمامی‌این اجزا را شناسایی کند. در یک محیط شبکه گسترده تر، می‌تواند به مدیران فناوری اطلاعات کمک کند تا مکان و نقش اجزاء را کشف کنند و جزئیات آنها را فهرست کنند. کاربران می‌توانند فاصله اسکن شبکه را تعیین کنند و به ابزار این امکان را می‌دهد که به صورت دوره ای شبکه را دوباره اسکن کند تا تغییرات اجزای شبکه را شناسایی کند.

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات چیست و چه سودی دارد؟
  • رابط‌های گرافیکی کاربر

ابزارهای اولیه نقشه‌برداری شبکه از یک رابط خط فرمان (CLI) استفاده می‌کردند که می‌تواند عملکرد قدرتمندی را ارائه دهد؛ اما CLIها کاربر پسند نیستند. راه‌حل‌های نقشه‌برداری شبکه مدرن، دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) با قابلیت‌های اشاره و کلیک و کشیدن و رها کردن هستند. این قابلیت، امکان تجزیه و تحلیل شبکه پیشرفته، اتوماسیون و تولید گزارش را فراهم می‌کند.

  • گزارش‌های موجودی

کاربران باید بتوانند ابزار را برای گزارش‌های درخواستی و برنامه‌ریزی شده، پیکربندی کنند. گزارش‌ها معمولا در قالب‌های استاندارد مانند صفحات گسترده اکسل یا فایل‌های CSV صادر می‌شوند. برخی از ابزارها همچنین ممکن است از خروجی به عنوان نمودار برای استفاده با ابزارهای نمودار مانند Microsoft Visio پشتیبانی کنند.

منبع: itsm.tools